Team ThorenGruppen SK bildades 2005 och är sedan bildandet inne på sin tionde innebandysäsong på herrsidan.
Våren 2013 övertog Team ThorenGruppen Ersboda SK:s plats i division II damer Västerbotten.
Herrlaget spelar från och med i år landets högsta serie Svenska Superligan.
Damlaget spelar också i landets nästa högsta serie, Allsvenskan.

Här följer Team ThorenGruppens historia säsong för säsong:

2005/2006
Första säsongen under namnet Team ThorenGruppen slutar laget på en fjärdeplats i division IV Södra Västerbotten i en serie med sex lag.

2006/2007
Under lagets andra säsong i seriespelet kommer klubben första historiska serieseger i division IV Västerbotten efter 18 segrar, en oavgjord och en förlust på 20 matcher. Laget vinner serien tio poäng före Sandåkerns SK 2 och 16 poäng före trean Vindelns IF.

2007/2008
Som nykomlingar i division III når ThorenGruppen kvalspel till division II Norra och lyckas efter en dramatisk kvalrysare över två matcher mot Arvidsjaur vända en 4-9-förlust i första hemmamatchen efter en straffrysare i den andra matchen.

2008/2009
Tre år efter bildandet når laget division II-spelet och slår till med att värva landslagsmeriterande IBK Dalen-forwarden Andreas Carlbom. ThorenGruppen slutar trea i sin debutsäsong och missade division I-kvalet med en ynka poäng.

2009/2010
TTG vinner division I norra men får förlorar kvalmötena – i bäst av två – mot stadskollegan Sandåkerns SK.

2010/2011
Under andra division I-säsongen pulveriserat TTG allt motstånd och vinner serien överlägset genom att tappa blott en (!) ynka poäng genom att samla ihop 65 av 66 möjliga poäng. Laget är 23 poäng före Hudik/Björkberg i tabellen och laget avancerar till landets näst högsta serie, allsvenskan.

2011/2012
Debutsäsongen i allsvenskan slutar med en mycket hedrande andraplats fyra poäng bakom Sundsvalls-segrande Granlo BK.

2012/2013
Under TTG:s andra allsvenska säsong slutar laget återigen på en andra plats i tabellen, dock rejält distanserade av tabellettan Sirius IBK som vinner serien 12 poäng före ThorenGruppen.

2013/2014
För tredje året i rad slutar ThorenGruppen på en andraplats i den allsvenska tabellen, fyra poäng bakom segrande KAIS Mora. Serieomläggningen innebär att de fyra första allsvenska lagen gör upp om en plats i Svenska Superligan och TTG föll till slut i tredje och direkt avgörande kvalmatchen om en plats i Svenska Superligan mot KAIS Mora. Hemmalagets 8-7-mål kom efter drygt åtta minuters förlängning.
Den här säsongen är också första säsongen för Team ThorenGruppens damlag som övertar Ersboda SK:s plats i damtvåan och succén blir monumental då damlaget vinner serien i överlägsen stil gom att gå obesegrade genom seriespelet och avancerar till division I-spel säsongen 2014/2015.

2014/2015
ThorenGruppens herrar slår ihop med Umeå City och storsatsar mot SSL. Men lagbygget tar tid att få ihop. Först efter jul börjar laget vinna matcher och då var det för sent att nå topp 4 och kval till SSL. En stor besvikelse med tanke på det fina spel som visades upp efter jul med vinster i alla matcher utom en.
Samtidigt åker damerna ur division I efter att stora delar av truppen försvunnit inför seriestart. Laget orkar inte hämta sig från spelarförlusterna och åker därför ur.
Detta år går med andra ord inte till historien för Team ThorenGruppen SK – men året efter skulle bli desto mer spännande…

2015/2016
Herrlaget lyckas äntligen nå slutmålet SSL efter en klar serieseger följt av ett rafflande kvalspel mot Salem och Wibax Piteå IBK. Kvalfinalen går till en tredje avgörande match som TTG lyckas vinna hemma med 7-6 i Umeå inför storpublik. Lagets framgångar byggs av en kontinuitet i spelartruppen samt spelare som verkligen sätter laget före jaget. Samma dag lyckas ThorenGruppens damer kvala sig upp till den nya Allsvenskan – samtidigt som samarbetsklubben Umeå City IBK går upp till Allsvenskan.
ThorenGruppens damlag går igenom hela säsongen obesegrad och formligen öser in mål i motståndarnas mål.
Redan här startar damlaget sin vision att nå SSL och lägger därför en träningsmängd och en ambitionsnivå som rimmar med det vilket förklarar lagets stora framgångar.
Helt klart är detta en historisk säsong för klubben då tre av tre representationslag avancerade en serie.